Prik? Écht zo gepiept!

donderdag 31 oktober 2019

Voor CJG Rijnmond heeft CHOICE onder ouders en jongeren onlangs de tevredenheid naar de vaccinatie onderzocht. Lees hieronder het persbericht van CJG.

Ruim 35.000 kinderen nodigden wij in september en oktober uit voor een prik. We vaccineerden 9-jarigen tegen onder meer polio en mazelen, tienermeisjes tegen het HPV-virus en jongeren tegen meningokokken. Extern onderzoeksbureau Choice onderzocht hoe tevreden zij en hun ouders of verzorgers hierover waren. Van de 837 ondervraagden vond 82%: ‘Een prik? het is écht zo gepiept!’

Ons klanttevredenheidsonderzoek werd ingevuld door 295 ouders en 542 jongeren. Na de prik, op weg naar de uitgang van onze vaccinatielocaties, beantwoordden zij vragen over de uitnodiging, sfeer en bereikbaarheid van de locatie, en de wachttijd. Gemiddeld duurt wachten op de prik maximaal 10 minuten; 41% van de respondenten gaf zelfs aan binnen 5 minuten geholpen te zijn.

Verbeteringen door klanttevredenheidsonderzoek

De vaccinatiedagen plannen wij zorgvuldig en we doen er ons best voor ze goed te laten verlopen. Wij zijn er dan ook trots op dat de ondervraagden bijna allemaal (zeer) tevreden zijn over de verschillende onderwerpen. Ook de verbeterpunten nemen wij serieus. Zo kregen wij het signaal dat niet bij alle vaccinatielocaties duidelijk was dat parkeren gratis is. Bij de volgende vaccinatieronde, in het voorjaar van 2020, zullen we hierover helderder communiceren.

CJG-mascottes Mila en Mo

Ook eerdere klanttevredenheidsonderzoeken leidden al tot verbeteringen. Onze medewerkers dragen bijvoorbeeld tegenwoordig duidelijk herkenbare kleding; prikkers, organisatoren en ondersteuners onderscheiden zich door een andere kleur T-shirt. Ook werken we aan de sfeer van onze locaties. Als test liepen daarvoor in Rotterdam Ahoy voor het eerst onze CJG-mascottes Mila en Mo rond. Benieuwd hoe zij eruit zien? Ze komen in beeld tijdens de video (1:18) die het AD maakte van deze vaccinatiedag.