Gemeente Amsterdam

Onderbouwd van segmentatie naar persona's?

type onderzoek

  • communicatieonderzoek
  • segmentatieonderzoek
  • social media onderzoek
  • persona onderzoek

aanpak

  • database analyse
  • lifestyle segmentatie
  • gamification
  • kwalitatieve focusgroepen

deliverables

  • Interactieve presentatie in Prezi
  • powerpoint rapport
choice-insights-strategy-segmentatie-amsterdam

Challenge

CHOICE ontwikkelde voor de gemeente Amsterdam scooter-persona's op basis van segmentatie van gedrag, levensstijl, kennis, houding en profiel.

Scooterrijders moesten naar de rijbaan en een helm op. Om ze hierover te informeren wil gemeente Amsterdam een gerichte campagne ontwikkelen. Maar scooterrijders zijn divers; In leeftijd, in kennis, in gebruik van de scooter, in financiële (on)mogelijkheden. Kortom, gemeente Amsterdam realiseerde zich dé scooterrijder bestaat niet.

Gemeente Amsterdam wil inzicht in welke groepen scooterrijders er zijn, waar ze wonen en rijden, wat ze al weten over de nieuwe wetgeving. En: met welke boodschap kunnen we welke groep, welke persona hoe het beste bereiken?

Solution

Geen eenvoudige opgave. CHOICE ontwikkelde een slim 'gestapelde' oplossing waarbij iedere laag nieuwe informatie toevoegt en de segmenten zich ontwikkelde tot echte persona's.

Door het slim combineren van open data bronnen, verrijken met een lifestyle segmentatie én kwalitatief en kwantitatief onderzoek via social media en met gamification technieken zijn eenduidige segmenten scooterrijders geïdentificeerd, tot persona's ontwikkeld én via GIS aan specifieke stadsdelen en wijken toegewezen.

De persona's hebben gemeente Amsterdam de handvatten gegeven om gericht haar informatiecampagne te ontwikkelen met op specifieke persona's toegesneden uitingen, boodschappen en media.

Resultaten van het onderzoek zijn uitgebreid beschreven in een Parool artikel. De sprekende illustraties zijn van Sjouke Bierma.

"Veel dank en hopelijk zien we jullie snel weer. We zijn er in elk geval blij mee!"

Projectmanager Snorfiets naar de rijbaan

contactpersonen:

Benieuwd of jouw onderzoek ook slimmer kan?

Onderbouwd naar persona's?

Gratis offerte