Pers: Digitale verleidingen 8-12 jarigen

maandag 27 maart 2023

CHOICE heeft in opdracht van Wijzer in geldzaken (Ministerie van Financiën) onderzoek uitgevoerd onder n=1.007 basisschoolleerlingen (8-12 jaar) en hun ouders naar financiële verleidingen op de smartphone

We kennen het allemaal; de voortdurende stroom advertenties op onze smartphone. Telkens weer die hippe sneakers die voorbijkomen terwijl je aan het scrollen bent of dat mooie jack waarop je 10% korting krijgt als je de naam van de influencer noemt bij je aankoop. Ruim 80% van de ondervraagde kinderen geeft aan dat ze het moeilijk vinden om die verleiding te weerstaan. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Wijzer in geldzaken bij de start van de Week van het geld met als thema ‘Bedwing de bling’. De week wordt geopend door Hare Majesteit Koningin Máxima, erevoorzitter van het platform Wijzer in geldzaken. Ze doet dit samen met Sigrid Kaag, minister van Financiën en Sharon Dijksma, burgemeester van Utrecht.

Bedwing de bling

Centraal in deze week staat de verleiding van advertenties op sociale media en games. Ook wordt ingegaan op de invloed die influencers hebben op het koopgedrag van kinderen. 71% van de ondervraagde basisschoolleerlingen tussen de 8 en 12 jaar geeft aan dat ze soms tot vaak producten willen hebben omdat een bekend persoon of een influencer het aanbeveelt. Bijna een kwart (23%) zegt vaak spijt te hebben van een aankoop. Uit het onderzoek blijkt tevens dat kinderen soms bepaalde producten kopen omdat leeftijdsgenootjes het ook hebben. Ouders merken dat kinderen via hun telefoon worden verleid tot het uitgeven van geld. Toch maakt slechts 43% van de ouders afspraken over aankopen in apps en games.

Door kinderen vanaf de basisschool al financiële vaardigheden aan te leren zoals sparen, plannen en omgaan met verleidingen worden ze voorbereid op een toekomst waarin zij verstandige financiële keuzes kunnen maken.

Meer informatie over het onderzoek en Week van het geld met als thema ‘Bedwing de bling’ bezoek www.wijzeringeldzaken.nl.


Meer weten?

Wij kennen jongeren & media door en door

Neem contact op